Subsidiebeheer van de Nieuwe Sluis Terneuzen wordt uitgevoerd doro ERAC.

De Nieuwe Sluis Terneuzen, een miljoenenproject met impact

Terneuzen is een havenstad gelegen in de regio Zeeuws-Vlaanderen. Met zijn drie sluizen is Terneuzen zowel voor Nederland, België als Frankrijk een belangrijke verbindingsroute voor de scheepvaart. De oude sluizen uit 1968 kunnen het verkeer echter niet meer aan. Tijd voor een sluis met nieuwe mogelijkheden. Marc Wagemakers vertelt meer over ERAC’s rol in het subsidiebeheer van dit miljoenenproject.

Kun je iets vertellen over de Nieuwe Sluis Terneuzen?

“Momenteel zijn we bezig met de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Weliswaar op Nederlands grondgebied, maar op initiatief van het Vlaamse Ministerie. Veel van de huidige schepen zijn te groot om bijvoorbeeld de haven van Gent te bereiken. En de scheepvaart neemt toe. De Nieuwe Sluis Terneuzen krijgt daarom meer capaciteit in de diepte, breedte en lengte. Een verbetering voor het Europese transportnetwerk dus. Dat zorgt uiteindelijk voor een economische impuls waar heel Europa baat bij heeft.”

Wat verstaat ERAC onder subsidiebeheer?

“Zo’n nieuwe sluis mag wat kosten: meer dan negenhonderd miljoen. Het project wordt gefinancierd vanuit Nederland en België. Ook de Europese scheepvaart heeft belang bij de aanleg van een nieuwe sluis. Daarom besloot de Europese Unie om 48 miljoen aan subsidie bij te dragen uit het CEF-programma: Connecting Europe Facility. Het totale beheer hiervan en de financiële verantwoording vanuit Nederland, dat regelen wij. Wij zijn er om voor alle partijen te verhelderen waar we de kosten maken en om de benodigde rapportages op te stellen. Dat alles binnen de processen van Rijkswaterstaat en de subsidie-eisen van de Europese Unie.”

Ook de Europese scheepvaart heeft belang bij de aanleg van een nieuwe sluis. Daarom besloot de Europese Unie om 48 miljoen aan subsidie uit te keren.

Welke partijen zijn betrokken bij dit project?

“Wij zijn bij dit project betrokken door Rijkswaterstaat en voeren het project samen uit met het Vlaamse Ministerie van Openbare Werken. Wij werkten al eerder samen met Rijkswaterstaat en deden het subsidiebeheer voor diverse impactvolle projecten. Denk aan de upgrade van de Maasroute en de bouw van de zeesluis in IJmuiden. We zijn er trots op dat onze werkzaamheden destijds het vertrouwen hebben gecreëerd om nu ook mee te mogen werken aan het grootste project op de begroting van de Rijkswaterstaat.”

Waarom past het project en de subsidiebeheer zo goed bij ERAC?

“Dit project is een grootschalig miljoenenproject. Het heeft een enorme impact voor de scheepvaart op Europese schaal. Dat impact maken, daar staan wij voor. Voeg daar subsidiebeheer en Europa aan toe en we hebben een match.”

Wilt u meer weten over de concrete plannen voor het bouwen van de nieuwe sluis? U ontdekt het in de video:

Meer weten over dit onderwerp?

Wij beantwoorden al uw vragen.

Neem contact op