Betere logistieke doorstroom
Wat is de aanleiding voor de bouw van deze grote truckparkings in Nederland?
“De bouw van deze vier truckparkings is onderdeel van een groter programma, genaamd Goederenvervoer Corridor Oost. Dit programma heeft als doel om de logistieke doorstroom tussen Rotterdam en de regio’s Arnhem/Nijmegen en Limburg te verbeteren. Deze vier gigantische parkeerplaatsen dragen daaraan bij en worden gebouwd in de gemeenten Rotterdam, Dordrecht, Venlo en Asten.”
Wat is de rol van ERAC tijdens dit project?
“Aan ERAC de taak om het subsidiebeheer soepel te laten verlopen. Er is namelijk een CEF-subsidie van 3,7 miljoen toegekend aan dit project. Dan begint het project pas echt, want dan zijn er nog geen ‘centen uit Brussel’ gekomen, slechts een toezegging. We gaan de komende drie jaar hard zwoegen om alles financieel goed te regelen en te verantwoorden. Dán wordt de subsidie pas uitgekeerd. Vanuit onze kennis en ervaring zorgen we ervoor dat de opdrachtgever aan alle wet- en regelgeving voldoet die nodig is voor deze subsidie.”
Wat voor zaken regel je dan precies?
“Zorgen dat alle documentatie op orde is. Denk daarbij aan aanbestedingen, vergunningen, foto’s van de bouw, facturen en samenwerkingscontracten. Dat verzamelen we allemaal in een projectdossier. Verder stellen we rapportages op waarmee we de voortgang en de kosten aan Brussel verantwoorden. Daarnaast heeft ERAC een projectleider ingeschakeld die verantwoordelijk is voor het hele project. Deze persoon is de spin in het web en zorgt ervoor dat de samenwerking tussen alle stakeholders goed verloopt.”