
Meer artikelen

Start nieuw Meerjarig Financieel Kader betekent een nieuw Europees Cohesiebeleid
Duurzame regionale ontwikkeling staat centraal in de discussies over het nieuwe Meerjarig Financieel Kader (MFK) van de Europese Unie. Met…
Actueel
Europa stelt honderden miljarden beschikbaar aan lidstaten om de economie en maatschappij te helpen herstellen van corona. In dit zesde deel van de blogreeks ‘Europa op de kaart’ vertelt ERAC-adviseur Robert Smeets hoe we gemeenten en provincies helpen om strategisch én succesvol met Europa te werken, zonder dat het ad-hocwerk wordt.
Europa is steeds meer dé bepalende bestuurslaag. Zowel op inhoud als op geld. Met de toegenomen financiële slagkracht van Brussel nu nog meer dan ooit tevoren. Het is hierom dat steeds meer gemeenten en provincies een Europastrategie opstellen.
Dus rinkelt bij ERAC volop de telefoon. Tijdens gesprekken constateren wij dat die Europastrategie altijd over de inhoud gaat, maar zelden over de organisatie. Een misser, want zonder executiekracht geen bestendige aanpak. Zonder geborgde randvoorwaarden geen meetbare successen. Daarom zoomen we nu in op het inbedden van Europa in de organisatie. Cruciaal hierin is dat het ambitieniveau en de organisatorische randvoorwaarden op elkaar aansluiten.
”Europa is steeds meer dé bepalende bestuurslaag. Zowel op inhoud als op geld.
ERAC ziet het opereren op het Europese toneel altijd als een multidimensionaal vraagstuk met de volgende domeinen:
De organisatie moet eerst bepalen binnen welke domeinen haar Europese doelstellingen liggen. Zoals gezegd houden de domeinen verband met elkaar, maar als primaire doelstelling Europese financiering is, dan vraagt dit een andere organisatorische inbedding dan wanneer doelstellingen vooral liggen in public affairs. Zoekt u een manier om die koers evidencebased te bepalen? Probeer eens onze EU Impact Scan, ontwikkeld met de Haagse Hogeschool en Berenschot.
”Zoekt u een manier om die koers evidencebased te bepalen? Probeer eens onze EU Impact Scan.
Vanuit de gekozen doelstellingen moet vervolgens de ambitie bepaald worden voordat we een organisatorisch advies kunnen geven. De hoogte en de inhoud van de ambitie bepalen welke organisatie en randvoorwaarden nodig zijn. Daarin onderscheidt ERAC twee dimensies:
Op basis hiervan zijn er vier mogelijke varianten, afhankelijk van de ambitie op het gebied van inzet en oriëntatie:
De volgende en laatste stap is het operationaliseren van de executiekracht. ERAC vertaalt de gekozen variant in praktische adviezen op de volgende aspecten:
Op ieder van deze aspecten ontwerpt ERAC de ideale (toekomst)situatie in capaciteit en middelen. Ook geven wij een stappenplan om die situatie te bereiken.
Naast dit organisatorisch advies kan ERAC gemeenten benchmarken op de relatie tussen organisatie en Europese subsidie-euro’s. Hiervoor gebruiken we het ERAC Monitoringsysteem. Dit geeft een goed beeld van de uitgangssituatie van een gemeente.
”Naast dit organisatorisch advies kan ERAC gemeenten benchmarken op de relatie tussen organisatie en Europese subsidie-euro’s.
Met onze complete dienstverlening krijgt u gerichte handvatten om Europa beter te implementeren in uw organisatie. Dit is belangrijk, omdat Europa bijdraagt aan het behalen van beleidsdoelstellingen van alle overheidsorganisaties. Een kleine investering zorgt ervoor dat de de opbrengst van Europa voor uw gemeente in de komende jaren enorm gaat groeien. En wij helpen u graag tijdens deze Europese ‘reis’!
In de reeks ‘Europa op de Kaart’ schetst ERAC een gericht plan van aanpak om ambities in Europa te verwezenlijken. Lees ook de vorige delen van onze blogreeks:
Stel gerust uw vragen en neem contact op met robertsmeets@erac.nl of via 06 46 28 41 93.
Vughterweg 47a
5211 CK ‘s-Hertogenbosch
Postbus 90102
5200 MA ‘s-Hertogenbosch
+31 (0)73 700 03 40
info@erac.nl
Sluiten
We gebruiken cookies om de inhoud van onze website te personaliseren en het verkeer te analyseren. Geef aan wat je cookies voorkeuren zijn.
Voorwaarden | Sluiten