Skip to main content

Actueel

Van overlast naar welverdiende rust: extra truckparkings dankzij Europese financiering

Heeft u ooit iets besteld bij Bol.com of Amazon? Bedenk dan dat al deze pakketjes vervoerd moeten worden en dat de vrachtwagenchauffeurs veilig moeten kunnen overnachten. Dankzij de samenwerking van gemeente, provincies en Europese Unie is weer een stapje gezet: bij Truckstop Venlo zijn 165 extra plaatsen gerealiseerd. Minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat opende officieel de uitgebreide truckstop.

In Nederland is er behoefte aan meer vrachtwagenparkeerplaatsen, want met de groei van online winkelen is het aantal pakketjes dat vervoerd moet worden enorm toegenomen. In Venlo was de nood aan truckstops hoog. Omdat regelgeving tussen landen verschilt, komt het vaak voor dat vrachtwagens moeten stoppen bij de grens. Dit zorgt voor een knelpunt in het vrachtverkeer en daardoor raken de verzorgingsplaatsen langs de A67 en A73 vaak overvol. Een gevolg daarvan is een groeiende overlast door wildparkeren en een toename van ladingdiefstallen.

Veilige parkeerzones door heel Nederland

Het consortium SecureNL is opgericht om de ontwikkeling en bouw van veilige parkeerzones te realiseren, waarvan er één in Venlo.
De provincie Zuid-Holland is coördinator van het project SecureNL – mede namens de partners, maar ook mede namens de landelijke stakeholders, het ministerie van Infrastructuur&Waterstaat, Rijkswaterstaat en de provincies Gelderland, Limburg en Noord-Brabant.

In Venlo zijn vanaf dag 0 zowel de gemeente, de exploitant, de provincie en de landelijke stakeholders samen opgelijnd geweest en hebben we samen het doel voor ogen gehouden.

Wim Bens- Projectcoördinator SecureNL

Financiële bijdrage CEF maakt bouw truckparkeerplaatsen rendabel

De bouw van full-service truckparkeerplaatsen brengt hoge kosten met zich mee want naast de voorzieningen voor chauffeurs, zoals sanitair en glasvezelinternet, moet het ook voldoen aan strenge eisen. Denk daarbij aan camerabewaking, bezoekerscontrole, kentekenregistratie en hekwerk dat vervaardigd is speciaal staal. Een investering is daarom niet snel terugverdiend en de financiële bijdrage vanuit het Connecting Europe Facility (CEF) programma helpt om projecten als deze toch rendabel te maken.

Effectief subsidiebeheer en projectmanagement

ERAC is belast is met het subsidiebeheer en ziet erop toe dat alle documentatie, rapportages en kostenverantwoording conform de geldende wet- en regelgeving zijn. In samenwerking met Wim Bens, de projectcoördinator van SecureNL, zorgt ERAC er ook voor dat het projectmanagement effectief wordt uitgevoerd. Dit omvat onder andere het verzamelen van alle vereiste documentatie, zoals aanbestedingen, vergunningen, facturen en samenwerkingscontracten. Bovendien zijn rapportages opgesteld om de voortgang en kosten van het project aan Brussel te verantwoorden.

Contact

Wilt u er ook zeker van zijn dat uw subsidiebeheer en projectmanagement voldoen aan de geldende wet- en regelgeving? Laat ERAC u helpen. Neem vrijblijvend contact op met Nicky Pullens via nickypullens@erac.nl of of 06 23 09 06 54.

Meer artikelen

Actueel

ERAC versterkt haar team van partners

19 april 2024. ERAC kondigt met trots aan dat Jolande Wijman, Sharon Struijcken en Anne Sampson zijn toegetreden als aandeelhouders.
Actueel

Financiering van uw project zonder Nationaal Groeifonds?

Wat zijn de alternatieve financieringsmogelijkheden voor innovatieve projecten nu het Nationaal Groeifonds is uitgesteld?
Actueel

Naar een sterker en duurzamer Europa

In dit artikel deelt Sabine Zwaans haar inzichten over de belangrijkste bevindingen van het recent gepubliceerde negende cohesierapport van de…