Sneltreinvaart voor recycling materialen geleiderails

Geleiderails, ze staan langs de weg en beschermen u en uw auto te allen tijde. Deze zijn gemaakt van verzinkt metaal en moeten op tijd worden vervangen. Dat zorgt voor afval en verspilling. Arrosso is een bedrijf dat deze geleiderails renoveert. ERAC-adviseur Celine van Soest hielp Arrosso in het Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie met de aanvraag van een MIT R&D Samenwerking-subsidie om op grote schaal verzinkt metaal te recyclen.

Kun je iets vertellen over het hergebruiken van geleiderails?

“Rijkswaterstaat heeft in 2030 de ambitie om volledig circulair te zijn. Dat betekent dat restafval steeds vaker wordt teruggedrongen. Geleiderails kunnen prima hergebruikt worden. Je scheidt het metaal van het zink, zo kun je beide materialen opnieuw gebruiken. Het probleem? Wanneer je grote hoeveelheden verwerkt, gaat het chemische proces zich anders gedragen, dat leidt tot kwaliteitsverlies. Het proces moet worden aangepast, om ook die grotere hoeveelheden geleiderails te kunnen ontzinken.”

Rijkswaterstaat heeft in 2030 de ambitie om volledig circulair te zijn. Dat betekent dat restafval steeds vaker wordt teruggedrongen. Geleiderails kunnen prima hergebruikt worden.

Wat is het plan van Arrosso?

“Arrosso wil de mogelijkheid onderzoeken om zelf het vrijkomende zoutzuur met minimale afval te gaan verwerken. Arrosso werkt al jaren aan een techniek om renovatie van thermisch verzinkte geleiderails te industrialiseren en tegelijkertijd ook aan alle eisen te voldoen.”

Wat was de rol van ERAC binnen dit proces?

“Samen met twee collega’s hebben wij voor Arrosso de subsidieaanvraag geschreven. Hoe we dat doen? We gaan in gesprek om zoveel mogelijk informatie te krijgen over het project. Op basis daarvan schrijven we een projectplan. We kijken naar de innovatie en onderscheidenheid. Wat is de technische complexiteit en waarom is subsidie gerechtvaardigd? Wat levert het economisch op en heeft het potentie voor deelnemende bedrijven en de sector? Het is onze rol om mee te denken.”

Samen met twee collega’s hebben wij voor Arrosso de subsidieaanvraag geschreven.

Wat was de grootste uitdaging? 

“De klant heeft iets in zijn hoofd, voor ons de kunst om het onderbouwd op papier te krijgen. Daar hebben we de juiste informatie voor nodig. De subsidieaanvraag dwingt de klant om dit van tevoren op papier te zetten. We staan lichtelijk onder druk omdat we alles op tijd af moeten hebben.”

Waarom past het project zo goed bij ERAC?

“Het is een acuut probleem. Er zijn op jaarbasis veel geleiderails in Nederland die vervangen worden. Dit kan op een efficiëntere en duurzamere manier. Dat staat in lijn met wat ERAC doet.”

Meer weten over dit onderwerp?

Wij beantwoorden al uw vragen.

Neem contact op